7 dagen in het binnenland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Verklaren - WaarBenJij.nu 7 dagen in het binnenland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Elise Verklaren - WaarBenJij.nu

7 dagen in het binnenland

Blijf op de hoogte en volg Elise

24 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Daar gaan we dan, een paar dagen het binnenland in! Om 8 uur stonden we klaar om te gaan en kwam onze gids Rogier ons halen. Samen met Bo ben ik deze trip gaan doen. Om 8 uur zijn we naar nog wat andere mensen gereden om ook op te halen. Dat was een vader en een moeder met dochter Lotte die daar ook stage liep. Hele gezellige mensen, we hadden 2 Pick ups.

En eenmaal klaar voor vertrek moesten we in Lelydorp nog wat boodschapjes doen voor de trip. Bo en ik reden samen met Rogier en nog een gids samen. De andere met Reggi zoals we hem noemen.
In Zanderij hebben we nog een stop gemaakt voordat we het binnenland in reden. Toen gingen we een rit tegemoet van 8 uur over een hobbelige blubberige wilde weg. Dat was door de regen. Dit was al genieten en veel lachen natuurlijk onderweg. We hadden een tussen stop gedaan op de helft van de weg om te lunchen. Daarna moesten we nog 4 uurtjes rijden naar Blanche Marie. Onderweg nog wel wat obstakels gehad met bomen die in de weg lagen.
Eenmaal aangekomen was het al genieten van de omgeving ondanks de regen. We hadden onze hangmaten opgehangen en even wat gegeten en gedronken. Na het avondeten hebben Bo en ik nog wat met de gidsen gedronken. Ondertussen was het ineens half 4.. Dat krijg je als je wat drinkt en het gezellig hebt. De volgende ochtend was het natuurlijk even zwaar na een korte nacht en ja een kleine kater konden we het wel noemen..
De tweede dag zijn we naar de Watervallen gaan lopen om die te gaan bekijken. Toen we daar aankwamen was het een mega mooi uitzicht! Zo genieten!! Vervolgens zijn we naar beneden gelopen en zijn we de waterval gaan beklimmen. Het was een spannende avontuurlijke ervaring. Ik moet zeggen het moment dat ik door de stroming moest met een touw dat ik wel even bang was maar trots op mezelf ben dat ik dat heb gedaan. Na de waterval ervaring zijn we terug gegaan naar ons huisje om even uit te rusten en wachten tot ons avond eten klaar was. Na het eten hadden we een taart voor Rogier en Lotte omdat zei jarig waren. Die avond hebben we lekker wat gedronken en rond 2 uur naar bed gegaan om 7 uur te vertrekken om nog verder het binnenland in te gaan. Daar hadden we een privé strandje om even lekker te relaxen. Als lunch hadden we een heerlijk broodje shoarma van kaaimannen vlees. Heerlijk!! We zijn vervolgens weer verder vertrokken naar Apoera.
Eenmaal aangekomen in Apoera hebben we gedoucht en wat gedronken. Terwijl we wat aan het drinken waren kwam Hendri ineens langs, een huisgenoot vanuit Paramaribo. Was even gezellig, daarna hebben we gegeten en nog wat gedronken en spelletjes gedaan. We zijn niet te laat gaan slapen omdat iedereen best moe was.
De volgende morgen hebben we om 8 uur ontbeten en om 9 uur zijn we naar de hout zagerij gegaan want daar kregen we een rondleiding van Hendri. Daarna gingen we door naar de Trio indianen. Dat is een Inheemse bevolking. Erg leuk om te zien, daar hebben we ook een armbandje gekocht die ze zelf maken. We zijn daarna terug gereden naar de plek waar we sliepen. Want alles moest weer ingepakt worden.. Ik heb op dat moment besloten dat ik nog niet naar huis wilde en ik ben dus meegegaan naar de Voltzberg en Raleighvallen. Eerst zijn we gezamenlijk terug gereden naar het punt waar we op de heenweg hebben gegeten onderweg. Daar hebben we ook weer wat gegeten samen en is Bo terug gegaan naar Paramaribo en ben ik op de boot mee gegaan naar Fungu eiland waar we zouden overnachten. Deze trip was 3 dagen. Eenmaal klaar voor vertrek op boot begon het te regenen dus ik had geluk dat Dian een extra Poncho bij had voor mij. Toen we een halfuur onderweg waren stopte de motor ermee.. we moesten langzaam met de stroming terug om een andere motor te halen. Intussen was het al half 7, toen moesten we nog 3 uur op de boot. En eenmaal weer onderweg werd het weer slecht en was het al donker.. Dus lekker koud en nat op de boot.. De boot tocht duurde ook langer als verwacht door het weer en omdat het donker was. We kwamen om half 11 aan op Fungu eiland. Toen hebben we even een wijntje gedronken en wat gegeten. Daarna snel ons bed ingedoken omdat we om 7 uur moesten ontbijten.
’S Ochtends hebben we lekker en goed ontbeten om er goed tegen aan te kunnen die dag want we gingen de voltzberg beklimmen. Het was een benauwde warme dag. We zijn om 8 uur weg gegaan met de boot, het was 10 minuutjes varen en we werden afgezet op de plek waar we begonnen met lopen. We hebben 3 uur gelopen naar de Voltzberg door de jungle. Bij de Voltzberg aangekomen moesten we nog een klim maken van 240 meter hoog, dat duurde tot verbazing maar een halfuurtje.
En dan sta je boven op de berg na een lange vermoeiende klim. Wat een super uitzicht bovenop de berg!! Na wat foto’s maken en uitrusten moesten we weer terug voordat het begon te regenen en het donker zou worden. En weer 3 uur terug lopen naar het eiland. Bij de boot aangekomen hebben we even bij het water gestaan. Om 5 uur zijn we op de boot terug gegaan naar het eiland. Daar zijn we meteen gaan douche want die dag hebben we ons kapot gezweet.. haha. Na het douche hebben we uitgerust en gewacht op het eten. We kregen een uitgebreid diner. Als voorafje kregen we javaanse soep, daarna kregen we Bami. Dus lekker gegeten.
’S Avonds was er een bandje die muziek maakte en mensen konden dan dansen. Daar ben ik met de gids, Dian en At even gaan kijken. We zaten aan de kant en ineens trok de gids mij mee op de dansvloer terwijl er niemand stond om te dansen. Was leuk maar wel even spannend want ja iedereen kijkt naar je haha. Het was een gezellige avond, we zijn om half 2 gaan slapen en de wekker om 6 uur gezet want om 7 uur moesten we naar de Raleighvallen. Met de boot moesten we 10 minuutjes varen naar het punt waar we nog een uurtje moesten lopen naar de Raleighvallen. Daar hebben we foto’s gemaakt en weer terug gelopen. Eenmaal weer op het eiland moesten we onze spullen pakken om terug te gaan. Ingepakt en wel zijn we om 12 uur vertrokken, we hebben heel mooi weer op de boot gehad, dus dan duren die 3 uurtjes niet zo lang. Bijna aangekomen werd het donker en vreesde we voor het ergste.. en ja hoor het begon ineens kei hard te regenen… Helemaal doorweekt stapte we de boot uit. Ze hebben de spullen uit de boot gehaald en in de auto gezet. We hebben weer wat gegeten. En om 4 uur ongeveer zijn we vertrokken met de auto naar Paramaribo. We moesten nog 4 uur misschien wat langer rijden. En dat was inderdaad wat langer omdat de weg slecht was door de regen, veel kuilen en gladde stukken.
Om 10 uur zijn we aangekomen in Paramaribo, we hadden eerst At en Dian afgezet en daarna naar mij gereden. Ik heb mijn spullen thuis gezet en ben nog even met Rogier wat gaan eten want dat hadden we nog niet gedaan. Om 11 uur was ik thuis en ben ik lekker gaan slapen omdat de volgende dag stage weer begon. Onze laatste week..

• 25 April 2015 - 16:07

Papa:

geweldig zeg om dat zo te zien. Wat een belevenissen heb je daar. Dit is echt te gek voor woorden. Super mooi zeg. Het ene na het andere nog mooier en indrukwekkender. Dikke knuffel en kussen